0

Beton je jednou z nejrozšířenějších látek na planetě, ale zároveň také jednou z nejvíce znečišťujících. Cement, hlavní složka betonu, představuje přibližně osm procent světových emisí oxidu uhličitého. Nyní společnost bioMason objevila způsob, jak snížit emise uhlíku z tradičních cihel. Používají bakterie k růstu cihel, které eliminují proces vypalování a šetří obrovské množství energie.

Ginger Dosier, zakladatel bioMason, přišel na proces při studiu tvorby korálových útesů. Dosier si uvědomil, že korálové útesy (stejně jako beton) jsou složeny převážně z uhličitanu vápenatého. V přírodě způsobují mikroorganismy v korálu změny pH, které umožňují krystalizaci uhličitanu vápenatého. BioMason vyvinul proces, ve kterém je písek umístěn do forem a napuštěn bakteriemi Sporosarcina pasteurii. Bakterie se pak krmí ionty vápníku suspendovanými ve vodě. Ióny jsou přitahovány k buněčným stěnám bakterií, což způsobuje, že částice uhličitanu vápenatého se drží navzájem. Během dvou až pěti dnů se částice dostatečně spojí, aby vytvořily cihly. Takže proces trvá stejně, když se cihly vypalují běžně v peci.

Pilotní program bioMason dokáže vyrobit zhruba 500 cihel týdně a může vyrábět dokonce cihly, které svítí ve tmě, cihly, které pohlcují znečištění a cihly, které při namočení mění barvu. Dalším krokem je umožnit zákazníkům pěstování vlastních cihel. Spíše než nahrazovat cihly, proces společnosti BioMason se snaží vyrábět cihly, které jsou šetrnější k životnímu prostředí.